بررسی تطبیقی مجموعه رنگ های شهرآشوب براساس اجرای سه تار حسین علیزاده، روایت نورعلی برومند از ردیف میرزاعبدالله

پایان نامه
چکیده

این تحقیق به بررسی تطبیقی رنگ¬های شهرآشوب در دستگاه چهارگاه و شور، در ردیف میرزا عبدالله می¬پردازد. هدف از این تحقیق یافتن وجوه اشتراک و افتراق میان رنگ¬های شهرآشوب در ردیف است. در این تحقیق رنگ شهرآشوب از سه جهت: مدال، فرمال و ریتمیک- متریک بررسی می¬شود. بررسی مدال رنگ در دستگاه چهارگاه و شور این نکته را نشان می¬دهد که فضاهای مدال اصلی هر دستگاه در رنگ به صورت مجزا و مستقل نواخته می¬شوند. در این بررسی هر بخش مدال جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بررسی فرمال، تجزیه و تحلیل رنگ از نظر تقطیع اجزا ، عبارات و جملات و روابط ساختاری بین اجزا، عبارات و جملات صورت گرفته است. این آنالیز و بررسی رنگ بر اساس روش پیشنهادی تجزیه و تحلیل هومان اسعدی می¬باشد. در این روش، تقطیع جملات از نظر ملودیک – ریتمیک، بر اساس نوع و کیفیت ایست و روابط بین آن¬ها انجام گرفته است. در بررسی ریتمیک قطعات، تمامی الگوها و سلول¬های موجود در رنگ بررسی و شناسایی شده و به صورت یک الگوی ریتمیک مستقل ارائه و نشان داده شده¬اند. در نهایت تمامی بخش¬های رنگ از نظر الگوهای ریتمیک، ترکیب الگوهای ریتمیک و ملودیک، ارتباط میان حرکت ملودی و فیگورهای ریتمیک و بسط و گسترش آنها مورد قیاس قرار گرفته¬اند. نتیجه¬ای که از تجزیه و تحلیل بخش¬های رنگ بدست آمده این نکته را مشخص می¬کند: آنچه در رنگ¬های شهرآشوب ایجاد اشتراک و پیوند می¬کند همانندی و تکرار الگوهای ریتمیک و قرارگیری الگوهای ثابت در تمام رنگ¬ها با توجه به حرکت ملودی می¬باشد.

منابع مشابه

تنظیم و مضراب گذاری ردیف منتظم الحکماء و بررسی تطبیقی آن باردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند (دستگاه شور)

این پایان نامه ، تلاشی است برای باز نویسی همراه با تصحیح و تنظیم دستگاه شور روایت شده از ردیف منتظم الحکما که توسط مهدی قلی هدایت ، نت نویسی شده است . ابتدا سندیت این ردیف بررسی شده است و با بهره گیری از دیگر تألیفات مهدی قلی هدایت در زمینه موسیقی ،آرا و نظرات وی مورد کنکاش واقع شده است .در ادامه ، گوشه های دستگاه شور ( ردیف منتظم الحکما ) براساس نوع گوشه ( اصلی – فرعی ) و مدال بودن ، مورد برر...

15 صفحه اول

نسبتهای فنی و حکمی خاتمه های گوشه های دستگاه شور (ردیف میرزا عبدا... روایت نورعلی برومند)

پرسش این رساله در مورد نسبت های فنی و حکمی خاتمه های گوشه های دستگاه شور است که با اهدافی نظیر نسبت یابی خاتمه های شور برای درک پیوستگی و وابستگی گوشه های آن و سایر دستگاه ها و آوازها و به دنبال آن اثبات دوار بودن مجموعه نغمات ردیف موسیقی ایرانی طرح شده است. به منظور دقت بیشتر ، موضوع رساله به ردیف سازی میرزا عبدا... محدود گردیده است و بررسی ها با شیوه تحلیلی و کیفی انجام شده است. جمع آوری اط...

15 صفحه اول

بررسی هنجار گریزی زمانی در مجموعه داستان های غزاله علیزاده (از کتاب باغزاله تا ناکجا)

از شگردها و شیوه های برجسته سازی کلام در بین صاحبانِ آثار ادبی، هنجارگریزی و خروج از زبان معیار(نُرم)آن عصر می باشد.هنجارگریزی یکی از معیارهای زیبایی شناسی ادبی محسوب می شود،و همچنین به کاربردن واژگان و ساختاری است که در گذشته متداول بوده است؛ودارای انواع گوناگونی است. ازجمله: هنجارگریزی آوایی، نوشتاری ،زمانی و غیره. این تحقیق به بررسی هنجارگریزی زمانی(باستانگرایی) در مجموعه داستان های غزاله علیز...

متن کامل

بررسی ردیف های فعلی در سه دفتر اول مثنوی

مقالة حاضر، به معرفی و بررسی ردیف‌های فعلی موجود در سه دفتر نخست مثنوی اختصاص دارد. این منظومة مفصل و جامع عرفانی، از عالی‌ترین نمونه‌های شعر عرفانی فارسی و منشأ تقلید و ایجاد اثرهای فراوان در قرن‌های بعد بشمار می‌رود. در این مجال ابتدا فعل و مقوله‌هایی نظیر ماده‌های اصلی و جعلی و در نهایت اقسام افعالی که در قالب ردیف آمده است، با ذکر نمونه‌هایی معرفی خواهد شد.

متن کامل

اتودهایی برای سه تار، بر اساس فیگورهای موجود در ردیف((نوازندگی ساز سه تار در آواز دشتی و دستگاه شور))

ردیف موسیقی ایرانی همواره مورد تحقیق قرار گرفته است و موسیقیدانان ایرانی پیوسته سعی در شناخت هر چه بیشتر آن داشته اند. در حیطه نوازندگی و نیز تکنیک هایی که ردیف از آنها برای بیان حالات خود بهره می گیرد نیز، تحقیقات فراوانی صورت گرفته است و ردیف میرزاعبدالله به عنوان اصلی ترین منبع همواره مورد توجه موسیقیدانان و به خصوص نوازندگان تار و سه تار بوده است. ناگفته نماند که میرزاعبدالله، ردیف را با...

15 صفحه اول

بررسی زایش معنا در ساختار روایی «حکایت نمازفروش» (از هزارویک شب) و روایت سه تار از جلال آل احمد

هدف این مقاله بررسی تطبیقی رابطة پیرنگ بین روایت «حکایت نمازفروش» از هزارویک شب وسه تاراز جلال آل احمد است. بر این باوریم که ازلحاظ شکلی (فیگورتیو)، روایتسه تاربه «حکایت نمازفروش» بسیار شبیه است. اما عنصر یا واژه یا چیز دیگری درسه تاروجود دارد که سبب ناهماهنگی در انسجام روایی این روایت شده و پیرنگ آن را تخریب و نامنسجم کرده است. براساس این، می خواهیم بدانیم این عنصر کدام است. مطرح شدن این پرسش ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023